Pet saveta za bolju crno-belu fotografiju

1 . Snimajte u RAW formatu

Iako mnogi to ne rade, snimanje u RAW formatu predstavlja mogu─çnost najve─çeg stepena kontrole u fazi obrade nakon pretvaranja kolor fotografija u u crno-bele. Ukoliko Va┼í fotoaparat to dozvoljava, obavezno snimajte u RAW formatu. Naravno snimanje u JPEG formatu nije isklju─Źeno, ali sirovim formatom ─çete biti iznena─Ĺeni onim ┼íto vam nudi u postprodukciji.

┬ę Nenad Nikoli─ç, The Horseman
┬ę Nenad Nikoli─ç, The Horseman

2. Snimajte u boji

Ako va┼í fotoaparat ne dozvoljava snimanje RAW (ili to iz nekog razloga ne ┼żelite) – fotografi┼íite u boji i uradite konverziju u crno-belo kasnije, na ra─Źunaru.
Ve─çina digitalnih fotoaparata nudi opciju snimanja monohrom (mogu se dobiti sasvim pristojni rezultati), ipak mnogo ve─çu kontrolu i obilje mogu─çnosti nad svojim krajnjim rezultatima imate ako obradjujete fotografiju u boji i konverziju u crno-belu radite na va┼íem ra─Źunaru.

┬ę Nenad Nikoli─ç, Planet B612
┬ę Nenad Nikoli─ç, Planet B612

3. Koristite niske ISO vrednosti

Snimajte sa najni┼żim mogu─çim ISO vrednostima. Ovo je posebno va┼żno kada je u pitanju crno-bela fotografija, gde ÔÇť┼íumÔÇŁ ili zrno kod velikih ISO vrednosti postaje jo┼í o─Źiglednije. ┼áum uvek mo┼żete dodati kasnije u postprodukciji, ┼íto je obrnuto jako te┼íko izvesti.

┬ę Nenad Nikoli─ç, Snake Road
┬ę Nenad Nikoli─ç, Snake Road

4. Vreme kada se fotografiše

Tamni ili tmurni dani mogu biti sjajna prilika za snimanje napolju.
Ironi─Źno, ali ovo su dani za koje se ┼żale oni koji snimaju samo u boji sede─çi kod ku─çe, jer je to za njih ÔÇťlo┼íe svetlo”. Dakle, slede─çi put kada bude poneki mra─Źni ili sumoran dan – fotografi┼íite pone┼íto i crno-belo.

┬ę Nenad Nikoli─ç, Reverie
┬ę Nenad Nikoli─ç, Reverie

5. Kompozicija

Ve─çina op┼ítih saveta o kompoziciji mo┼że se primeniti kako na crno-belu, tako i na kolor fotografiju. Me─Ĺutim, glavna razlika je o─Źigledna – niste u mogu─çnosti da koristite boje koje vode oko posmatra─Źa u bit fotografije. Potreban je trening u posmatranju oblika, tonova i tekstura u jednom kadru, kao najbitnije ta─Źke od interesa u kompoziciji. Obratite posebno pa┼żnju na igru senke i svetlosti, koje ─çe biti od presudnog interesa za dobru crno-belu fotografiju.

Prilog: Darren Rowse