1 . Snimajte u RAW formatu
Iako mnogi to ne rade, snimanje u RAW formatu predstavlja mogućnost najvećeg stepena kontrole u fazi obrade nakon pretvaranja kolor fotografija u u crno-bele. Ukoliko Vaš fotoaparat to dozvoljava, obavezno snimajte u RAW formatu. Naravno snimanje u JPEG formatu nije isključeno, ali sirovim formatom ćete biti iznenađeni onim što vam nudi u postprodukciji.
![© Nenad Nikolić, The Horseman](https://media.srbijafoto.rs/2014/02/Konjanik.jpg)
2. Snimajte u boji
Ako vaš fotoaparat ne dozvoljava snimanje RAW (ili to iz nekog razloga ne želite) – fotografišite u boji i uradite konverziju u crno-belo kasnije, na računaru.
Većina digitalnih fotoaparata nudi opciju snimanja monohrom (mogu se dobiti sasvim pristojni rezultati), ipak mnogo veću kontrolu i obilje mogućnosti nad svojim krajnjim rezultatima imate ako obradjujete fotografiju u boji i konverziju u crno-belu radite na vašem računaru.
![© Nenad Nikolić, Planet B612](https://media.srbijafoto.rs/2014/02/Planeta-B612.jpg)
3. Koristite niske ISO vrednosti
Snimajte sa najnižim mogućim ISO vrednostima. Ovo je posebno važno kada je u pitanju crno-bela fotografija, gde “šum” ili zrno kod velikih ISO vrednosti postaje još očiglednije. Šum uvek možete dodati kasnije u postprodukciji, što je obrnuto jako teško izvesti.
![© Nenad Nikolić, Snake Road](https://media.srbijafoto.rs/2014/02/Zmijski-Put.jpg)
4. Vreme kada se fotografiše
Tamni ili tmurni dani mogu biti sjajna prilika za snimanje napolju.
Ironično, ali ovo su dani za koje se žale oni koji snimaju samo u boji sedeći kod kuće, jer je to za njih “loše svetlo”. Dakle, sledeći put kada bude poneki mračni ili sumoran dan – fotografišite ponešto i crno-belo.
![© Nenad Nikolić, Reverie](https://media.srbijafoto.rs/2014/02/Sanjarenje.jpg)
5. Kompozicija
Većina opštih saveta o kompoziciji može se primeniti kako na crno-belu, tako i na kolor fotografiju. Međutim, glavna razlika je očigledna – niste u mogućnosti da koristite boje koje vode oko posmatrača u bit fotografije. Potreban je trening u posmatranju oblika, tonova i tekstura u jednom kadru, kao najbitnije tačke od interesa u kompoziciji. Obratite posebno pažnju na igru senke i svetlosti, koje će biti od presudnog interesa za dobru crno-belu fotografiju.
Prilog: Darren Rowse