John Gravett nam pokazuje kako da postignemo što bolje rezultate “u kameri”, bez potrebe da se to ispravi kasnije u kompjuteru.
Uvek me zapanjuje broj ljudi koji kažu: “To mogu to da sredim kasnije u Photoshopu”.
Ne bi trebalo to da radite. Postoji nekoliko jednostavnih koraka koje svako može preduzeti, da bi dobio najbolje moguće rezultate koristeći digitalnu kameru, bez potrebe da trošite mnogo vremena da ispravljate to kasnije.
Ali prvo, hajde da se odagna romantika digitalne fotografije.
Digitalni fotoaparat ne snima fotografije. On beleži podatke i što bolje podatake snimite, bolji kvalitet slike ćete dobiti na kraju. Poznavanje ovih processa rada sa digitalnom kamerom, može vam pomoći na terenu.
Što se tiče dobijanja odgovarajućih boja, stvarno nisam ljubitelj auto balansa bele boje (AWB). On pokušava da svaki snimak ujednači u količinama crvene, zelene i plave boje. U zelenom pejzažu, dodaje plavu, “hladi sliku”. U sumrak, smanjuje količinu crvene, a povećava plave i zelene kanale, dajući nezanimljive boje.
Znamo da snimanjem RAW formata ove boje mogu biti ispravljene u postprodukciji, u Photoshopu, ali bih daleko više vremena provodio na terenu u fotografisanju, nego sedeći ispred računara pokušavajući da ispravim greške.
Podesite odgovarajući balans bele boje (dnevno, oblačno, senka itd.) u kameri kada snimate, ili koristite unapred odredjen tj. prilagođen balans bele boje, ako je osvetljenje promenljivo i varljivo. Na ovaj način ćete se približiti ispravnom balansu bele pa će i boje biti bliže bojama koje ste uočili na terenu. Nemojte misliti da morate podeksponirati svoje fotografije prilikom snimanja da bi “intenzivirali boje”. Prateći histogram, dodatno možete “pogurati” svoje tonove na desno, dobićete više podataka ali pazite da ne izgubite svetle tonove na fotografijama.
Pokušajte da snimite dva kadra. Kada se vaš prosvetljeni detalj zadržava u obe slike, svetliji snimak će skoro uvek biti veći (u Mb) a tako i boljeg kvaliteta. Štaviše, svetliji snimak će imati mnogo bolji očuvane detalje u senci, dok sama slika može da izgleda bledo, blago podešavanje srednjih tonova u levels-ima će vratiti bogatstvo boja na slici, bez gubljenja osenčenih tonova. Što manje prosvetljavate senke, to bolje, jer tamni tonovi sadrže najmanju količinu podataka i kada ih prosvetljavata dobijate šum (grain ili noice).
Ako imate filter neutralne gustine koji može poboljšati vašu sliku (u smislu količine podataka), koristite ga. Nemojte čekati da dodate isto u Photoshop-u ili Lightroom-u. Bez njega, teren je često veoma taman, što znači da ga treba rasvetliti u postprodukciji što opet dovodi do šuma na slici. Korišćenje filtera na terenu, kada fotografišemo, sprečava ne samo gubljenje svetlog neba, već može rezultirati da zemlju snimite sa mnogo više karakterističnih detalja.
Nemojte se oslanjati na kloniranje ili brisanje nepoželjnih polja na fotografiji. Pregledajte vašu sliku od ivice do ivice pre pritiskanja okidača na aparatu, budite što oprezniji sa kompozicijom. Dok smo snimali sa filmom, bili smo oprezni da isključimo ono što nismo hteli da bude na fotografiji.
Mnogi fotografi sada završavaju sa crop-om, isecaju kadar i ne samo da menjaju oblik formata fotografije, već vrše i njenu rekompoziciju. Tako se slika smanjuje i količina podataka koju ona nosi je manja. Potrebno je da povećate a ne da smanjite količinu podataka kako biste postigli najbolji kvalitet štampe. Dakle, pokušajte da to ostvarite prvo u digitalnoj kameri i videćete da li se kvalitet vaše fotografije poboljšava.
John Gravett je profesionalni fotograf sa preko 30 godina iskustva i jedan od najcenjenijih fotografskih pedagoga u Engleskoj. Zajedno sa suprugom Gejl, on je vlasnik i upravnik Lakeland Photographic Holidays od 1999. godine. Oko 350 fotografa godišnje prođu kroz njihove foto-radionice kako u Lake District-u, tako na inostranim destinacijama.
© Bolje “u kameri” od John Gravett-a